Rabu, 04 November 2015

The Cara Terbaik untuk Mencapai Kesihatan yang lebih baik

The Cara Terbaik untuk Mencapai Kesihatan yang lebih baik

Oleh kerana obesiti meningkat, penyakit gaya hidup dan tekanan dalam masyarakat hari ini, ramai orang beralih ke arah kesihatan yang lebih baik, untuk hidup lebih lama, kehidupan yang lebih sihat. Kesihatan secara keseluruhan anda merangkumi semua aspek kesihatan mental, sosial dan fizikal. Memilih kesihatan yang lebih baik tidak hanya bermakna makan lebih sihat, atau mendapat aktif, ia juga bermakna mendapat tidur yang cukup, mengelakkan dadah dan menghisap rokok, mengehadkan pengambilan alkohol, mengurus tekanan dan menjaga otak anda aktif. Ia mudah untuk memperbaiki bidang-bidang tertentu kesihatan seperti diet dan kecergasan tetapi jika anda benar-benar ingin kesihatan yang lebih baik anda perlu cuba untuk memperbaiki semua bidang gaya hidup anda.

Menjadi cergas
Senaman adalah bahagian penting mana-mana gaya hidup. Untuk mempunyai kesihatan yang lebih baik anda perlu melakukan beberapa jenis aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Sebarang jenis senaman adalah baik tetapi bagi mereka yang tidak suka menjalankan lain-lain jenis aktiviti harian termasuk berjalan anjing anda, kerja-kerja rumah seperti pembersihan, berkebun, menari, dan lain-lain Apa-apa sahaja yang mendapat tubuh anda bergerak, anda mengepam darah dan boleh bekerja sehingga peluh boleh dianggap senaman yang mencukupi.

Makan Sihat
Meletakkan makanan yang paling berkhasiat di dalam badan anda adalah cara yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan yang optimum. Buah-buahan dan sayur-sayuran, protein tanpa lemak, dan lemak yang sihat akan menjaga tubuh dan otak anda berfungsi secara optimum. Pilih sumber makanan segar apabila mungkin dan cuba untuk mengelakkan makanan yang diproses dan gula tambahan.

Dapatkan tidur yang cukup
Ada yang mengatakan bahawa semua orang memerlukan 8 jam tidur setiap malam untuk menjana semula dan meremajakan tubuh dan minda. Tidur adalah satu bahagian penting dalam kesihatan seseorang oleh itu anda perlu mendapatkan tidur yang cukup untuk mencapai kesihatan yang lebih baik.

Stres
Adalah sukar untuk tidak mempunyai tekanan dalam hidup anda hari ini tetapi ia adalah penting untuk belajar bagaimana untuk menguruskannya bukannya membiarkan ia pengambilalihan. Jika anda tidak belajar bagaimana untuk menguruskan tekanan anda ia boleh menyebabkan kebimbangan, kemurungan, kemarahan, malah menjadi gejala fizikal seperti sakit kepala, loya dan keletihan. Cari masa untuk berehat atau memilih aktiviti untuk melepaskan ketegangan dan melegakan tekanan seperti yoga atau meditasi, pernafasan dalam. Menguruskan tekanan yang diperlukan untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.

Elakkan Dadah, Berhenti Merokok, Had Alkohol
Alkohol, dadah dan rokok semua berbahaya kepada tubuh badan dan otak. Jika anda benar-benar ingin kesihatan yang lebih baik kemudian menendang tabiat itu. Membuang rokok anda, membuang alkohol anda dan mengelakkan ubat-ubatan termasuk ubat preskripsi (berjumpa dengan doktor kami sebelum berhenti sebarang ubat-ubatan). Badan anda akan berterima kasih kepada anda dan akan hidup, kehidupan yang lebih bahagia sihat untuk itu.

Ikuti Sharp
Otak anda sama seperti tubuh anda memerlukan untuk kekal aktif untuk kekal tajam dan kuat. Untuk melakukan ini, anda perlu merangsang pada setiap hari. Sebarang jenis rangsangan mencabar adalah baik untuk otak anda, untuk teka-teki contoh, silang kata, penggoda otak, atau belajar bahasa baru. Ini akan membuat otak anda semuda badan anda adalah patut.

Kunci kepada kesihatan yang lebih baik adalah menjaga semua aspek kesihatan sosial, mental dan fizikal anda aktif. Untuk hidup, lebih gembira, kehidupan yang lebih sihat lagi anda perlu membuat perubahan kepada gaya hidup anda sekarang dan anda akan mencapai kesihatan keseluruhan yang lebih baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar