Rabu, 04 November 2015

Terapi Muzik: Satu Rawatan Kanser Alternatif?

Terapi Muzik: Satu Rawatan Kanser Alternatif?

Terapi muzik bukanlah sesuatu yang baru; tetapi ia kini menikmati populariti dengan ramai orang, terutama mereka yang mengalami pelbagai masalah kesihatan atau penyakit, menjadikan harapan mereka kepadanya - bersama-sama dengan ubat tradisional. Ia membawa begitu banyak peningkatan positif dalam kehidupan mereka bahawa ia juga dianggap sebagai satu rawatan kanser alternatif.

Berdasarkan penyiasat dari Pusat Perubatan Universiti Rochester, pesakit kanser yang telah mengalami pemindahan sum-sum tulang dan mengambil bahagian dalam terapi muzik mengaku bahawa mereka mengalami kurang dari kesakitan dan loya. Selain itu, ia berkesan meningkatkan masa untuk sumsum baru ini akan memulakan sel-sel darah menghasilkan. Sebelum terapi muzik, orang-orang yang terlibat digredkan pengalaman mereka kepada kesakitan dan loya sebagai "teruk". Selepas sesi itu, mereka kedudukan mereka sebagai 'sederhana'. Kajian ini maka adalah bukti besar bahawa terapi muzik boleh menjadi bentuk yang baik kanser penawar alternatif.

Satu lagi kajian telah membuktikan bahawa muzik dengan tempo yang kuat mempunyai kapasiti untuk menjana gelombang otak supaya ia gema selaras dengan mengalahkan. Berdegup pantas menyebabkan tumpuan lebih tajam dan pemikiran yang lebih berjaga-jaga. Sebagai alternatif, rentak yang lebih perlahan membawa pendengar untuk, keadaan yang tenang meditasi. Begitu juga, muzik perlahan membawa kepada pernafasan yang perlahan dan kadar jantung. Ia adalah untuk sebab-sebab ini bahawa muzik telah mendapat tahu untuk mengatasi tekanan kronik kerana ia menggalakkan bersantai. Dengan fikiran yang selesa datang fikiran yang lebih optimistik, yang sekali lagi, mencegah kemurungan dan keresahan. Pesakit mula menjadi positif dalam pandangan mereka dalam kehidupan. Mereka bukan lagi hamba masalah kesihatan mereka.

Faedah-faedah lain terapi muzik adalah mengurangkan tekanan darah, mengurangkan ketegangan otot, memperbaiki keimunan dan lain-lain. Doktor, yang menyelia pelan rawatan pesakit mereka, dengan mudah boleh memberikan mereka isyarat pergi menjalani terapi muzik kerana ini tidak akan menyakiti program mereka. Terutamanya, ia tidak mempunyai kapasiti untuk memberi kesan negatif kepada ubat-ubatan yang mereka ambil. Malah, seperti yang disenaraikan di atas, ia menyediakan beberapa aspek positif kepada pesakit kanser.

Kemudahan penjagaan kesihatan yang menawarkan rawatan kanser alternatif mempunyai terapi muzik untuk berurusan dengan pesakit. Sama seperti pengamal jururawat lain, mereka bentuk pelan rawatan dengan matlamat dan objektif yang ditetapkan dan lebih kritikal, kaedah terapi khusus untuk digunakan. Rawatan ini direka untuk memberi motivasi kepada kesihatan, meningkatkan fungsi fizikal, meningkatkan komunikasi, menghadapi tekanan, meningkatkan memori dan mengurangkan kesakitan. Begitu juga, mereka direka untuk menyampaikan peluang tersendiri untuk interaksi. Ini adalah selepas mereka telah mengkaji kekuatan, serta keperluan pesakit. Terapi muzik menggunakan kedua-dua muzik vokal dan instrumental. Jika perlu, mereka juga mengarang muzik bersama-sama dengan pelanggan mereka dan menawarkan arahan instrumen.

Selain daripada kanser, terapi muzik juga berfungsi dengan baik dengan perhatian defisit gangguan hiperaktif, penyakit Parkinson, tinnitus, penyakit Alzheimer, kemurungan, insomnia, autisme dan kebimbangan. Selain itu, ia kini amat diterima dalam masyarakat perubatan am. Bilangan hospital dan institusi serupa yang menawarkan jenis ini kaedah terapi yang juga dianggap sebagai rawatan kanser alternatif yang semakin meningkat. Ia adalah mudah untuk mencari mereka. Hanya meminta rujukan atau mencari dalam talian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar