Rabu, 04 November 2015

Penjagaan kiropraktik untuk Sakit kepala ketegangan

Penjagaan kiropraktik untuk Sakit kepala ketegangan

Penyelidikan dan statistik menunjukkan bahawa sakit kepala menyebabkan kehilangan lebih 25 bilion dolar setiap tahun di Amerika Syarikat sejak sakit kepala yang kerap dan episod adalah salah satu daripada sebab-sebab yang paling biasa tidak ada di tempat kerja dan produktiviti yang rendah. Terdapat pelbagai jenis sakit kepala dan pengurusan setiap jenis berbeza mengikut faktor-faktor patho-fisiologi. Walaupun sakit kepala ringan dan kerap (satu episod sebulan atau kurang yang bertindak balas kepada lebih penahan sakit kaunter) adalah dianggap normal; tetapi jika episod sakit kepala anda adalah provokasi dan berlaku pada sela masa yang kerap (dua atau lebih seminggu), mereka tidak responsif kepada ubat penahan sakit dan berehat dan mereka tidak dikaitkan dengan ciri-ciri lain seperti pening, keletihan dan pening, anda boleh mendapat manfaat daripada terapi kiropraktik.

Prevalens sakit kepala ketegangan adalah sangat tinggi (kira-kira 78% daripada semua sakit kepala jenis ketegangan) yang mempunyai ciri-ciri jenis mengecutkan sakit yang bermula dari bahagian belakang kepala dan melibatkan leher dan kulit kepala. Penyelidik dan penyiasat telah bekerja selama bertahun-tahun untuk menentukan punca sebenar sakit kepala ketegangan. Kajian menyeluruh menunjukkan bahawa mereka mungkin disebabkan oleh perubahan dalam persekitaran biokimia otak akibat perubahan dalam rembesan beberapa neurotransmitter, postur yang tidak betul dan haus dan lusuh perubahan dalam tulang menjejaskan aktiviti otot (mengetatkan atau pengecutan otot menjejaskan bekalan darah ke otak dan / atau gigi mengepalkan yang meningkatkan tekanan ke atas sendi yang membawa kepada kerengsaan dan kerosakan kepada sendi. kerengsaan TMJ tempo-rahang adalah satu lagi punca utama sakit kepala ketegangan dan dilaporkan kerap dalam individu yang mengalami kecelaruan tidur.

Wanita berisiko tinggi mendapat sakit kepala ketegangan apabila berbanding dengan lelaki. Peningkatan usia dan perubahan secara tiba-tiba / mendadak dalam persekitaran biokimia badan juga meningkatkan risiko sakit kepala ketegangan. Perubahan dalam kepekatan estrogen (sebelum haid atau semasa peri- tahun menopaus) risiko sakit kepala ketegangan meningkat dengan hebat. Juga, tekanan kronik dan berlebihan, gangguan tidur dan penyalahgunaan dadah juga faktor-faktor risiko yang kukuh yang berkaitan dengan sakit kepala ketegangan.

Bagi mengurus sakit kepala episod (sakit kepala terutama cervicogenic dan sakit kepala jenis ketegangan) terapi kiropraktik sering membantu. Kajian menunjukkan bahawa salah jajaran serviks atau subluxation juga boleh menyebabkan sakit kepala dan dengan pelarasan tulang belakang dilakukan oleh kiropraktor untuk memulihkan sambungan neuron. Beberapa kajian yang dijalankan ke atas pesakit yang kronik sakit kepala jenis ketegangan menunjukkan bahawa keberkesanan keseluruhan terapi kiropraktik adalah jauh lebih baik daripada ubat-ubat farmakologi lain, dengan risiko yang sangat sedikit kesan sampingan.

Latihan biofeedback membantu dalam mengawal kekuatan otot dan mencegah penumpukan ketegangan yang berlebihan di dalam otot serviks, ligamen dan sendi. Ahli tulang juga memperkenalkan senaman dan strategi pengurusan postur yang bertujuan untuk membetulkan dan menghalang mana-mana yang tidak normal otot dan saraf; dengan itu mengurangkan risiko ulangan. Sering kali, postur semasa bekerja atau duduk di hadapan komputer untuk jangka masa yang panjang memberi kesan kepada penghantaran nutrien ke otot leher dan sendi; dengan itu membawa kepada kemusnahan awal ruang bersama kerana kelemahan dan haus yang berlebihan dan perubahan air mata. Ahli tulang membantu dalam pembetulan postur yang tidak normal untuk mengelakkan kerengsaan bersama.

Menurut laporan yang diterbitkan oleh Endres, terapi akupunktur juga membantu dalam mengurangkan episod sakit kepala ketegangan. Beliau melaporkan pengurangan lebih daripada 50% dalam kekerapan, keterukan dan berulang sakit kepala jenis ketegangan di 409 pesakit dengan 10 sesi terapi akupunktur dalam tempoh 6 minggu (30 minit setiap satu).
Kassak diterbitkan laporan dalam Jurnal Manipulatif Fisiologi Therapeutics mengikut yang kiropraktik manipulasi tulang belakang dilaporkan lebih tinggi daripada amitriptyline dalam pengurusan sakit kepala ketegangan kronik. Beliau mencadangkan bahawa terapi jangka panjang tidak berkaitan dengan apa-apa komplikasi yang bertentangan dengan terapi amitriptyline. Laporan juga menyatakan "terapi manipulasi tulang belakang menunjukkan pengurangan sebanyak 32% dalam keamatan sakit kepala, 42% dalam kekerapan sakit kepala, 30% over-the-counter penggunaan ubat-ubatan dan 16% dalam status kesihatan berfungsi".

Satu lagi kajian yang dijalankan oleh Biondi juga mencadangkan bahawa manipulasi tulang belakang chiropractor ini adalah lebih kepada terapi farmakologi lain disediakan untuk pengurusan sakit kepala jenis ketegangan berulang. Ahli tulang juga memperkenalkan garis panduan pemakanan untuk menggalakkan tulang dan kekuatan bersama dan kestabilan.

Jika anda mempunyai mana-mana keadaan yang berikut, anda perlu mendapatkan remedi lain bagi pengurusan sakit kepala ketegangan. Jika anda menyusukan hamil atau menyusukan, anda perlu bercakap dengan doktor penjagaan utama anda untuk pengurusan sakit kepala ketegangan, jika episod sakit kepala diikuti oleh sederhana kepada kecederaan kepala yang teruk atau mempunyai gejala-gejala yang berkaitan seperti leher, demam, muntah-muntah, ketegaran dan aktiviti penyitaan atau jika anda mengalami tanda-tanda motor atau deria yang tidak normal, masalah penglihatan, percanggahan dalam memori dan gejala-gejala lain, anda perlu mendapatkan nasihat daripada pakar neurologi pakar.

Selain penjagaan kiropraktik, beberapa pengubahsuaian gaya hidup boleh memainkan peranan pencegahan dalam mengurangkan keamatan dan kekerapan sakit kepala. Jika anda mempunyai gaya hidup yang tidak aktif atau tanggungjawab kerja anda memerlukan masa yang lama kerja komputer, anda boleh berehat dengan kerap dari kerja (sekurang-kurangnya sekali dalam 30 minit untuk 2 hingga 3 minit) anda boleh meregangkan otot leher, berjalan-jalan dan menghulurkan atas kami kaki di udara untuk mengelakkan kekejangan otot leher dan menyebabkan bekalan darah terjejas untuk mengetuai wilayah. Mengamalkan yoga, meditasi dan latihan tekanan melegakan lain untuk menguruskan gejala kesakitan dan ketidakselesaan. Latihan pernafasan dan hipnoterapi telah lama dikenali sebagai strategi pengurusan tekanan disyorkan ideal. Urut juga membantu dalam mengurangkan episod sakit kepala dengan meningkatkan pengeluaran neurotransmitter otak menenangkan yang membatalkan episod sakit kepala yang teruk.

Sakit kepala ketegangan tidak tanda apa-apa masalah yang serius atau komplikasi jangka panjang, di samping perubahan dalam sehari untuk aktiviti hari. Anda boleh dengan mudah menguruskan episod mengganggu dan melumpuhkan sakit kepala ketegangan dengan pengubahsuaian gaya hidup, terapi kiropraktik tetap, kelonggaran dan strategi tradisional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar