Rabu, 04 November 2015

Kesihatan Manfaat Teh Kayu Manis

Kesihatan Manfaat Teh Kayu Manis

Cinnamon diperolehi daripada kulit dalaman beberapa pokok yang dikenali sebagai Cinnamomum. Ia digunakan sebagai ubat tradisional di seluruh dunia. Cinnamon dianggap sebagai makanan hairanlah dalam beberapa budaya. Ia boleh didapati dalam bentuk serbuk dan kayu pepejal. Penggunaan normal kayu manis adalah dalam masakan tetapi terdapat beberapa kegunaan perubatan:

Mengurangkan gejala sejuk dan selesema:
Minyak kayu manis boleh mengurangkan gejala selesema. Ambil 2 sudu teh di dalam air panas dan kemudian menambah beberapa agen perasa dan menggunakannya.

Membantu dalam penghadaman makan:
Cinnamon memainkan peranan untuk mencerna makanan. Gunakan ia selepas makan.

Mengurangkan paras gula dalam darah:
Ia juga mempunyai peranan yang penting dalam mengawal diabetes jenis-2. Baru-baru ini kajian telah meluluskan supaya kayu manis boleh membantu mengurangkan kadar gula dalam darah. Untuk maklumat lanjut sila hubungi dengan doktor keluarga anda dan ikut arahan.

Meningkatkan fungsi otak:
Dr. P. Zoladz telah meluluskan supaya berbau mudah kayu manis meningkatkan fungsi otak anda.

Mengurangkan penyakit jantung:
Ia mempunyai kalsium dan serat dalam jumlah yang tinggi yang amat berkesan dalam pesakit jantung untuk mengawal penyakit jantung mereka.

Mengurangkan keradangan:
Dalam badan asid arakidonik manusia bertanggungjawab untuk keradangan dalam badan yang dilepaskan dari membran sel. Blok kayu manis pelepasan asid arakidonik dengan boleh membantu untuk mengurangkan keradangan.

Bertindak sebagai antikoagulan:
Cinnamaldehyde adalah minyak aktif yang terdapat dalam rempah ini dan boleh mengurangkan pembekuan darah di dalam badan. Jadi, elakkan mengambil kayu manis sebelum pembedahan.

Cinnamon manfaat teh:

Teh kayu manis adalah serupa dengan teh lain. Ia diperolehi di Malaysia. Ia adalah baik pada musim sejuk. Ambil 1 sudu teh di dalam air panas kemudian menambah gula. Sekarang teh bersedia. Terdapat beberapa faedah:

1. Sebagai antioksidan:

Kimia yang menghalang pengoksidaan molekul lain dipanggil antioksidan. Pengoksidaan boleh menyebabkan atau merosakkan sel-sel badan yang lain. Antioksidan menghalang tindak balas itu dan kayu manis juga bekerja sebagai antioksidan.

2. Sindrom Usus Mudah Rengsa (IBS):

Ia dicirikan oleh sakit perut kronik, ketidakselesaan, perubahan tabiat membuang air besar dan kembung. Teh kayu manis boleh membantu untuk melegakan gejala.

Cancer 3. Colon:

Ia menghalang pertumbuhan sel kanser di dalam kolon. Kerana ia mengurangkan penyerapan gula dan kajian baru-baru diluluskan bahawa pertumbuhan sel barah bergantung kepada tahap gula.

4. penyegar Mulut:

Teh kayu manis mempunyai sifat anti-bakteria yang kuat. Oleh itu jika anda menggunakannya tanpa gula kemudian ia memastikan mulut anda berasa segar dan kuman percuma.

5. Cinnamon penurunan berat badan faedah:

Ia amat berguna untuk mengurangkan berat badan. Terdapat beberapa arahan untuk menggunakan teh kayu manis sebagai berat kalah:

Jangan meletakkan susu di dalamnya (susu merosakkan harta antioksidan kayu manis).
Menggunakan teh kayu manis 2-3 kali sehari.
Kurangkan makan lebih kurang 20%
Elakkan gula-gula.
Jangan Berhati secara tetap.
Persoalannya ialah bagaimana kayu manis membantu untuk menurunkan berat badan. Jawapannya adalah bahawa kadar metabolisme rangsangan kayu manis di dalam badan dan juga mengesan tahap gula dalam darah. Sekarang jika anda ingin menurunkan berat badan anda maka mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai program-program diet.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar