Rabu, 04 November 2015

Penyakit Model dalam Perubatan Alternatif dan Ortodoks

Penyakit Model dalam Perubatan Alternatif dan Ortodoks

Model perubatan ortodoks semasa penyakit adalah ketinggalan zaman. Ia memandang penyakit sebagai "kerosakan" kepada tubuh badan manusia, yang sepatutnya "tetap" atau "dibaiki" Dengan cara yang sama, sebagai contoh, kereta. Tetapi pendekatan mekanikal ini tidak termasuk beribu-ribu tindak balas biologi penyesuaian yang bermula sejurus selepas "kerosakan" badan bermula dan yang mengiringi proses penyembuhan keseluruhan sehingga melengkapkan atau pemulihan separa.

Apa yang dimaksudkan ialah semasa semua penyakit, dari awal lagi, proses pemulihan segera mengiringi proses merosakkan. Malangnya, ubat-ubatan dan pembedahan boleh mengganggu proses pemulihan, menjejaskan keseimbangan fisiologi yang lembut homeostasis badan dipanggil dan dengan itu membawa lebih banyak kerosakan. Ini adalah apa yang dipanggil kesan sampingan terapi dadah.

Intipati keadaan yang dinamakan "penyakit", oleh itu, jauh lebih rumit daripada tradisional "kerosakan - fix" model. Penyakit atau patologi adalah hanya satu lagi keadaan fisiologi badan, yang boleh maju atau mundur mengikut keperluan badan.

Keadaan fizikal, emosi dan mental semasa badan banyak mempengaruhi awal dan hasil daripada penyakit ini. Sebagai perkara fakta, kebanyakan orang yang hidup dengan "penyakit" melantun berulang-alik dari fisiologi "norma". Dalam kes ini, dan bukannya "rawatan penyakit" istilah lebih baik untuk menggunakan akan menjadi "peraturan proses fisiologi", yang lebih tepat menggambarkan apa yang berlaku di dalam badan. Ini adalah model perubatan alternatif.

Oleh kerana ubat-ubatan menyekat badan tindak balas semula jadi fisiologi penyesuaian, mereka berkesan boleh menghalang penyembuhan diri mekanisme semula jadi tubuh manusia. Sudah tentu, ia adalah lebih mudah untuk melabelkan kumpulan gejala penyakit dengan cara yang perubatan ortodoks tidak, dan menetapkan ubat sewajarnya, tetapi ia mempunyai apa-apa persamaan dengan penyembuhan yang sebenar.

Penyembuhan sebenar berlaku apabila semua proses fisiologi yang berkaitan dengan keadaan fizikal, emosi dan mental tubuh menjadi terkawal dan mula bekerja dalam suasana harmoni. Ini biasanya berlaku dengan menggunakan kaedah perubatan alternatif. Kadang-kadang, baki boleh dicapai hanya melalui diet dan gaya hidup pengubahsuaian. Kadang-kadang, kita perlu menggunakan lebih "senjata berat" seperti ubat-ubat herba atau homeopati atau makanan tambahan, akupunktur, refleksologi, Reiki, yoga atau mana-mana modaliti penyembuhan konvensional lain. Tetapi hasilnya sentiasa mengagumkan - penyembuhan lembut dan mendalam, berlaku secara semula jadi, tanpa kesan sampingan toksik dan kerosakan yang lebih teruk kepada badan.

Oleh itu, perbezaan utama antara alternatif dan ortodoks model penyakit tidak terletak hanya dalam definisi patologi bernama penyakit, tetapi juga dalam pendekatan yang sama sekali berbeza untuk penyembuhan. Daripada "menetapkan badan" dalam perubatan ortodoks, kita bercakap tentang "mengawal dan mengimbangi badan" dalam bidang perubatan alternatif.

Ia adalah sangat jelas bahawa "satu saiz muat semua" perubatan semata-mata tidak berfungsi lagi. Walaupun ia sangat sesuai keperluan syarikat-syarikat farmaseutikal, ia tidak memberi faedah kepada kebanyakan pesakit yang memerlukan sebenar program rawatan individu yang ditempah khas tanpa kesan sampingan. Memandangkan ketidakberkesanan terbit perubatan arus perdana, ia tidak menghairankan bahawa pesakit beralih kepada perubatan alternatif untuk penyembuhan. Statistik bercakap untuk diri mereka sendiri. Menurut Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif Perubatan, kira-kira 40% rakyat Amerika Utara menggunakan beberapa bentuk perubatan alternatif dan jumlah itu semakin meningkat

Tidak ada komentar:

Posting Komentar