Rabu, 04 November 2015

A Closer Look di 4 Pasaran Ginseng Utama

A Closer Look di 4 Pasaran Ginseng Utama

Ginseng liar adalah amat berharga. Di sesetengah kawasan ia boleh perintah sehingga $ 500 per paun kering. Apa yang ramai orang tidak sedar adalah sebenarnya ada beberapa pasaran ginseng yang unik. Sebagai contoh, ginseng dijinakkan adalah bernilai hanya purata sebanyak $ 15 bagi setiap paun yang jauh kurang daripada pelbagai liar. Terdapat kuasa-kuasa yang berbeza memandu harga pelbagai jenis ginseng, bagaimanapun kunci untuk memahami mereka mengambil lihat pada empat pasaran ginseng utama.

Yang paling bercakap tentang pasaran adalah pasaran ginseng liar. Ginseng liar tidak terjejas sehingga ia dipetik daripada bumi. Ini bermakna tidak ada sehingga tanah, dan persekitaran sekeliling yang tidak terkawal, dan tiada racun perosak atau bahan kimia yang digunakan semasa pertumbuhannya. Ginseng liar adalah amat jarang berlaku dan dibuat yang jarang setiap tahun kerana pemburu haram. Ginseng liar yang boleh dijumpai di beberapa kawasan di timur Asia, kawasan pergunungan di Timur Amerika Syarikat, dan bahagian-bahagian Kanada. Ia adalah mudah untuk membezakan antara akar liar dan yang ditanam. Akar Ginseng adalah tan dalam warna gelap dan menunjukkan banyak cincin pertumbuhan sepusat. Sebaliknya, akar ditanam biasanya mempunyai warna krim, adalah licin dan lemak, dan mempamerkan sedikit cincin pertumbuhan sepusat. Mereka juga biasanya lebih besar dan lebih berat daripada ginseng.

Langkah pertama turun dari ginseng ginseng simulasi liar. Ginseng simulasi liar tidak akan mempunyai pendedahan kepada bahan kimia atau sehingga tanah dan kualiti keseluruhan adalah sama dengan ginseng liar di hati. Pada masa yang sama, umur laluan boleh ditetapkan kerana ia ditanam secara manual. Oleh itu, orang-orang menuai ia tahu bila dan di mana ia ditanam. Dalam kebanyakan kes, simulasi ginseng liar ditanam untuk tempoh 9 hingga 12 tahun.

Lebih bawah tangga adalah hutan yang ditanam atau kayu ditanam ginseng. Ini jenis ginseng biasanya ditanam di dalam hutan dan alam sekitar. Daripada membenarkan alam semula jadi untuk mengambil kursus, ia wujud dalam terawat dengan baik, diusahakan katil untuk tempoh 6-9 tahun.

Pilihan terakhir adalah medan ditanam atau ginseng diternak. Ia sering ditanam di katil yang dibangkitkan dalam bidang dan di bawah naungan tiruan. Perbezaan ketara pertama antara ginseng diternak dan semua pilihan lain ia dituai pada usia yang lebih muda. Dalam kebanyakan kes, ginseng diternak hanya dibenarkan untuk berkembang selama tiga atau empat tahun.

Terdapat sangat sedikit kajian berhubung dengan keberkesanan jenis ginseng kerana ginseng liar begitu jarang berlaku dan mahal. Pada masa yang sama, ia telah menunjukkan bidang yang ditanam atau ginseng diternak tidak mempunyai perbezaan yang ketara genetik daripada sepupu liar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar