Rabu, 04 November 2015

Cystitis celahan - Ayurveda Rawatan Herba

Cystitis celahan - Ayurveda Rawatan Herba

Cystitis celahan juga dikenali sebagai IC, dan biasanya dilihat di kalangan wanita. Keadaan ini melibatkan rasa tidak selesa atau sakit yang berulang-ulang di dalam pundi kencing dan sekitar rantau pelvik. Individu yang terlibat gejala pameran seperti kerap membuang air kecil atau keinginan yang mendesak untuk membuang air kecil, dan gejala-gejala ini menjadi bertambah buruk akibat haid dan hubungan faraj. Diagnosis penyakit ini dibuat apabila semua sebab-sebab dikenali dengan tanda-tanda telah dikesampingkan, seperti jangkitan dan batu kencing. Sesetengah individu yang terlibat dengan cystitis celahan juga telah mengaitkan gejala-gejala sindrom usus terganggu. Individu yang terlibat dengan IC mempunyai pundi kencing cepat marah, dinding yang mempamerkan parut, ulser atau patch pendarahan minit. Walaupun kaedah rawatan yang berbeza wujud dalam sistem yang mudah, ubat-ubatan, tiada seorang pun telah diketahui pasti menyembuhkan segala gejala yang dikaitkan dengan cystitis celahan. Rawatan termasuk kembung pundi kencing, Penjanaan beransur-ansur dadah di pundi kencing, ubat-ubatan oral, rangsangan elektrik saraf, latihan pundi kencing fizikal, dan akhir sekali, pembedahan.

Rawatan herba Ayurvedic boleh digunakan secara bijaksana untuk berjaya merawat cystitis celahan. Ubat-ubatan yang mempunyai pertalian khusus untuk saluran kencing digunakan dalam dos yang tinggi dalam pengurusan keadaan ini. Rawatan utama adalah dengan ubat-ubatan herba yang mempunyai pengukuhan dan kesan menenangkan pada pundi kencing dan yang berguna dalam penyembuhan ulser dan pendarahan di dinding pundi kencing dan juga menterbalikkan atau mencegah parut. Gejala bersekutu - jika ada - sindrom usus, perlu dirawat dengan ubat-ubatan yang mempunyai tindakan tertentu pada usus, dan yang juga membantu mengurangkan kebimbangan dan tekanan pada individu yang terlibat.

Ubat-ubatan herba yang berguna dalam keadaan ini juga membantu individu yang terjejas untuk membuang air kecil pada frekuensi normal dan biasa, tanpa apa-apa keperluan untuk segera atau tanpa perasaan mengganggu tidak lengkap. Ubat-ubatan herba juga berkesan dalam mengurangkan keresahan serta kepekaan meningkat dalam kedua-dua individu yang terjejas dan juga di dalam pundi kencing yang terjejas.

Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dengan berkesan dalam cystitis celahan termasuk Gokshuradi Guggulu, Chandraprabha Vati, Manjishthadi Qadha, Saarivasav, Chandanadi Vati, dan herba individu seperti Gokshur (Tribulus Terrestris), Amalaki (Emblica Officinalis), Guduchi (Tinospora cordifolia), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Musta (Cyperus rotundus), Saariva (Hemidesmus indicus), Usheer (Vetiveria zizanoidis), dan Jatamansi (Nardostachys jatamansi).

Ubat-ubatan yang bertindak pada otot dinding pundi kencing, dan ubat-ubatan yang bertindak pada saluran darah yang rosak dan kapilari, serta orang-orang yang diketahui mengakaskan atau mengurangkan parut juga berkesan dalam rawatan cystitis celahan. Ini termasuk ubat-ubatan seperti Nimba (Azadirachta indica), Patol (dioica Tricosanthe), Triphala (Tiga buah-buahan), Kutaj (Holharrhina antidysentrica), Patha (Cissampelos pariera), Haridra (Curcuma longa) dan Daruharidra (Berberis aristata). Ubat-ubatan yang mengurangkan keresahan dan tekanan juga mungkin berguna dalam sesetengah individu yang terjejas dengan keadaan ini. Ini termasuk ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina) dan Ajwayan (Hyoscyamus niger).

Rawatan Ayurveda biasanya diperlukan untuk tempoh antara dua hingga enam bulan, bergantung kepada keterukan penyakit ini pada individu yang terlibat. Rawatan herba Ayurvedic itu boleh merawat semua gejala terjejas dengan cystitis celahan, dan membawa sembuh sepenuhnya pada individu yang paling terjejas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar