Rabu, 04 November 2015

Atrofi optik Leber-kanak - Ayurveda Rawatan Herba

Atrofi optik Leber-kanak - Ayurveda Rawatan Herba

Atrofi optik Leber adalah satu keadaan keturunan biasanya dihantar melalui ibu, di mana beransur-ansur kehilangan penglihatan pusat berlaku disebabkan oleh kemerosotan sel-sel saraf di dalam retina. Keadaan ini biasanya diperhatikan pada lelaki muda dewasa. Kehilangan penglihatan boleh sama ada akut atau sub-akut, dan biasanya diperhatikan pada sebelah mata, diikuti beberapa minggu untuk beberapa bulan kemudian dengan mata yang lain. Tiada rawatan khusus untuk penyakit ini dalam sistem moden perubatan. Pengurusan konservatif atrofi optik Leber merangkumi pengawasan berkala dan pemantauan, dan mengelakkan penggunaan bahan-bahan yang dikenali untuk memburukkan lagi keadaan ini. Ini termasuklah penggunaan tembakau, alkohol, dan ubat-ubatan seperti ethambutol dan beberapa ubat anti-hipertensi.

Ubat-ubatan Ayurveda mempunyai peranan yang istimewa untuk bermain pengurusan dan rawatan atrofi optik Leber-kanak, kerana tidak ada rawatan khusus untuk penyakit ini dalam sistem moden perubatan. Rawatan melibatkan penggunaan dos yang tinggi ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan tertentu pada retina, dan yang juga menguatkan saraf optik. Menurut prinsip-prinsip asas Ayurveda, mata terdiri daripada tisu 'Majja' di dalam badan dan oleh itu, semua ubat yang bertindak ke atas tisu ini adalah sama-sama berguna dalam pengurusan kehilangan penglihatan disebabkan oleh atrofi optik Leber-kanak. Majja berkait rapat dengan 'Rakta' tisu dalam badan dan oleh itu, dengan logik ini, semua ubat-ubatan herba yang bertindak ke atas tisu Rakta yang sama-sama berkesan dalam pengurusan keadaan ini.

Ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan tertentu di dalam mata adalah Saptamrut Loh, Punarnava Mandur, Panchtikta Ghrut Guggulu, Triphala Ghrut, dan Maha Triphala Ghrut. Ubat-ubatan yang mempunyai tindakan langsung pada retina dan saraf optik termasuk Bruhat Vat Chintamani, Vasant Kusumakar Ras, Pathyadi Qadha, Dashmoolarishta, Saraswatarishta dan Brahmin Vati. Ubat-ubatan gabungan herba serta ubat-ubatan herbo-mineral yang berguna dalam rawatan atrofi optik Leber merangkumi Maha Manjishtadi Qadha, Saarivadi Vati, Abhrak Bhasma, Heerak Bhasma, Lohasav dan Mandur Bhasma.

Ubat-ubatan herba tunggal berguna dalam rawatan atrofi optik Leber termasuk Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Haridra (Piper longum), Daruharidra (Berberis aristata), Triphala (Tiga buah-buahan), Amalaki (Emblica Officinalis), Shatavari ( Asparagus racemosus), Ashwagandha (Withania somnifera), Usheer (Vetiveria zizanoidis), Bala (Sida cordifolia), Patol (Tricosanthe dioica), Patha (Cissampelos pariera), Musta (Cyperus rotundus), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Kutaj (Holharrhina antidysentrica ), dan Guduchi (Tinospora cordifolia),

Rawatan awal dengan ubat-ubatan herba Ayurveda adalah penting untuk membawa pemulihan maksimum yang mungkin dan peningkatan dalam penglihatan. Biasanya, ubat-ubatan perlu diberi untuk tempoh yang berpanjangan antara 12 hingga 18 bulan. Tujuan rawatan adalah untuk mengawal keadaan, mencegah degenerasi lagi sel-sel saraf dalam retina, stabil, dan meningkatkan retina dan saraf optik ke tahap maksimum mungkin, supaya penglihatan optimum boleh diselamatkan.

Terapi oral dengan ubat-ubatan herba juga boleh ditambah dengan terapi setempat yang merangkumi prosedur khas yang dikenali sebagai Akshi Tarpan. Prosedur ini melibatkan pengekalan herba, minyak ubat dan minyak sapi (mentega) pada mata untuk tempoh yang tertentu. Ubat titis mata herba juga boleh digunakan bersama-sama dengan rawatan oral. Rawatan herba Ayurvedic itu mempunyai peranan yang pasti untuk bermain dalam pengurusan atrofi optik Leber-kanak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar