Rabu, 04 November 2015

Perbezaan Antara Terapi Pekerjaan dan Physical Therapy

Perbezaan Antara Terapi Pekerjaan dan Physical Therapy

Terapi fizikal dan terapi pekerjaan membentuk tunggak penting dalam perubatan sampingan yang meningkatkan kestabilan fungsi, otot dan struktur dalam individu; Walau bagaimanapun, ia adalah diperhatikan bahawa terapi kerja dan terapi fizikal adalah alat yang sama sekali berbeza dan berlainan pemulihan.

Tawaran terapi fizikal dengan meningkatkan sokongan otot dan struktur tisu dan tendon selepas satu penghinaan akut atau kronik. Tujuan terapi fizikal adalah untuk memulihkan aktiviti tanpa menjejaskan proses pemulihan biasa.

Tawaran terapi pekerjaan dengan membantu individu dalam menyesuaikan diri dengan kecederaan mereka untuk memaksimumkan produktiviti dan kemerdekaan berfungsi. Seorang ahli terapi pekerjaan membantu dalam mengoptimumkan mobiliti dengan bantuan peralatan dan peranti selepas kecederaan yang boleh membawa kepada hilang upaya kekal. Ahli terapi pekerjaan juga memainkan peranan pencegahan dengan membimbing individu normal untuk bekerjasama dengan badan-badan mereka dan tidak terhadap tubuh mereka yang merupakan penyebab utama haus teruk dan kerosakan tisu lusuh dan kecederaan.

Ahli terapi fizikal menggunakan pengetahuan mereka yang luas dalam sistem otot manusia, anatomi dan fungsi fisiologi otot, sendi dan ligamen untuk memulihkan pergerakan dan pelbagai aktiviti bersama. Pada masa yang sama, latihan terapi fizikal dan gerakan juga mengurangkan risiko bersama kemusnahan dan otot kecederaan.

Ahli terapi pekerjaan membantu dalam meningkatkan kemahiran menangani ketegangan dalam individu selepas kecederaan. Ahli terapi pekerjaan bekerja dengan keluarga, saudara-mara, rakan-rakan dan rakan-rakan untuk membuat peralihan kurang menyakitkan dan lebih berguna untuk pesakit pulih.

Ahli terapi fizikal bekerja tidak lama lagi selepas kecederaan dalam perjalanan pemulihan awal selepas kecederaan utama manakala khidmat terapi pekerjaan biasanya diperlukan dalam perjalanan pemulihan apabila pesakit telah pulih sepenuhnya daripada kecederaan awal.

Penyediaan terapi fizikal boleh meningkatkan keadaan dan mobiliti individu. Ahli terapi fizikal melaksanakan terapi interventive seperti urut, akupunktur, senaman dan terapi manual untuk memperbaiki fungsi badan.

Terapi pekerjaan dilakukan apabila pesakit telah pulih sepenuhnya dan semata-mata adalah untuk meningkatkan kualiti hidup dengan tidak membiarkan kecacatan yang menjejaskan kehidupan individu. Terapi cara kerja mengubah suai persekitaran dan gaya hidup terutamanya; bukannya merangka apa-apa kaedah rawatan.

Ahli terapi fizikal terutamanya bekerja dengan pasukan sukan dan atlet (sejak atlet yang paling terdedah kepada kecederaan otot dan memerlukan bantuan daripada ahli terapi fizikal yang paling). Di samping itu, ahli terapi fizikal juga bekerjasama dengan unit pembedahan, membakar pusat, rumah penjagaan dan pusat-pusat trauma untuk menghadiri kepada pesakit yang mengalami sederhana kepada kecederaan teruk yang melibatkan sendi (sendi anggota badan atau sendi tulang belakang).

Ahli terapi pekerjaan biasanya bekerja di pusat-pusat pemulihan untuk menguruskan pesakit yang telah mengalami kerosakan kekal dan kurang upaya. Ahli terapi pekerjaan melatih pesakit menggunakan peranti khas dan peralatan seperti alat bantuan, alat bantuan berjalan, alat bantuan visual dan peralatan lain yang mengurangkan pergantungan kepada penjaga pendengaran; dengan itu mengurangkan pergantungan ekonomi dan psikologi. Hampir 48% daripada semua ahli terapi pekerjaan bekerja di pejabat-pejabat pertuturan dan terapi fizikal (Biro Statistik Buruh).

Ahli terapi fizikal terutamanya yang terlibat dalam pengurusan kestabilan otot manakala ahli terapi pekerjaan secara umumnya merangkumi semua aspek kehidupan seseorang termasuk sosial (dengan meningkatkan kemerdekaan fizikal), psikologi (dengan kaunseling), ekonomi (dengan mengurangkan pergantungan pengasuh) dan profesional (oleh pengubahsuaian Bagi kerja alam sekitar atau latihan kemahiran-set).

Ahli terapi fizikal memerlukan Sarjana Muda atau Sarjana dalam terapi fizikal diikuti dengan latihan dalam suasana terapi fizikal. Begitu juga untuk menjadi ahli terapi pekerjaan, individu memerlukan Sarjana Muda atau Sarjana dalam terapi Pekerjaan; namun tiada latihan atau pengalaman biasanya diperlukan untuk memulakan amalan (mengikut laporan Biro Statistik Buruh).

Pada purata, terdapat hampir dua kali ganda peluang pekerjaan banyak untuk terapi fizikal daripada ahli terapi pekerjaan (198600 peluang pekerjaan pada tahun 2010 untuk ahli terapi fizikal berbanding 108.800 peluang pekerjaan untuk terapi pekerjaan).

Sebagai kesimpulan, terapi pekerjaan dan terapi fizikal kedua-dua merupakan alat penting dalam pemulihan dan pemulihan selepas fizikal sederhana, otot, pembuluh darah atau kecederaan saraf. Walaupun fungsi utama dan matlamat terapi bertindih dengan ketara, ia boleh diambil dengan selamat menyatakan bahawa dalam kes-kes tertentu, individu perlu kedua-dua terapi fizikal dan terapi pekerjaan untuk mendapatkan manfaat maksimum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar