Rabu, 04 November 2015

4 Pemulihan Rumah untuk Jelly Fish Sting

4 Pemulihan Rumah untuk Jelly Fish Sting

Satu hari di pantai hanya tidak lengkap tanpa berenang baik menyegarkan di lautan. Ya, berbaring di dalam matahari panas yang indah adalah cara yang baik untuk memulakan perlumbaan pantai, tetapi memulakan hari dengan berjemur harus berakhir dengan berenang yang sejuk bagus. Sesetengah orang takut untuk berenang di tasik kerana ikan, dan orang ramai yang takut berenang di lautan kerana makhluk yang berbeza yang hidup di dalam air garam. Salah satu daripada makhluk-makhluk yang sering pergi berhampiran dengan pantai adalah ikan jeli.

A sengatan obor-obor adalah sangat menyakitkan, tetapi ia biasanya akan reda tanpa apa-apa kerosakan. Orang disengat perlu memastikan bahawa tidak ada apa-apa sesungut masih tinggal dalam kulit, tetapi mereka tidak boleh dikeluarkan dengan tangan. Ini sesungut boleh menyimpan toksin akan ke dalam kulit dan menjaga kulit jengkel dan sakit bila tidak dibuang. Orang ramai boleh menggunakan kerang, kayu, atau kad kredit untuk mengikis seluruh kulit di mana rungut ini samalah seperti bercukur untuk mendapatkan mereka di luar. Jika kawasan yang disengat tidak menjadi lebih baik, maka rawatan perubatan harus ditemui. Terdapat, bagaimanapun, beberapa rawatan rumah yang boleh membantu kesan sengatan obor-obor.

Cuka putih

Meletakkan cuka direndam tuala kertas putih di kawasan yang terjejas selama 30 minit boleh membantu untuk meneutralkan toksin akan ke dalam kulit. Jika tidak ada apa-apa kain ada, maka cuka putih boleh hanya dicurahkan ke atas kawasan yang terjejas. Ini adalah ubat rumah yang besar dan mudah yang akan memberikan sedikit kelegaan daripada kulit jengkel dan sakit.

Air panas

Membilas air panas di kawasan yang terjejas selama 20 minit juga boleh membantu melegakan beberapa gejala yang disebabkan oleh sengatan obor-obor.

Losyen Calamine

Menggunakan losyen calamine di seluruh kawasan yang terjejas, dan membolehkan ia kering, akan membantu melegakan sebahagian daripada gatal-gatal pada kulit yang disebabkan oleh sengatan obor-obor.

Ice Pack

Satu lagi remedi rumah yang berkesan untuk merawat gejala sengatan obor-obor adalah dengan menggunakan pek ais. Meletakkan pek ais di kawasan yang terjejas selama 15 minit setiap jam akan membantu mengurangkan mana-mana kulit bengkak, gatal-gatal, atau gatal disebabkan oleh sengatan. Pek ais juga akan membantu kebas kulit yang terjejas, yang akan membantu mengurangkan beberapa kesakitan. Adalah lebih baik bagi orang-orang untuk memulakan proses ini dalam enam jam pertama selepas disengat oleh ikan jeli.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar