Rabu, 04 November 2015

Jangan Saluran dan Cagaran Benar-benar Wujud Dalam Sistem Meridian Manusia?

Jangan Saluran dan Cagaran Benar-benar Wujud Dalam Sistem Meridian Manusia?

Jangan ahli-ahli astronomi memberitahu anda bahawa semua planet di langit mempunyai orbit masing-masing gerakan? Walau bagaimanapun, jika anda menghadkan rangkaian anda pemerhatian untuk ruang yang kecil dan menghadkan objek anda pemerhatian kepada hanya satu planet untuk tempoh yang singkat, anda boleh melihat orbitnya?

Pada pandangan perubatan tradisional Cina, seorang manusia adalah suatu alam kecil. Kewujudan sistem meridian manusia dengan saluran dan kolateral yang telah ditemui melalui pemerhatian tidak berhenti-henti daripada manusia keseluruhan dan dengan menjumlahkan sehingga keputusan pandangan itu. Sistem meridian dalam tubuh manusia adalah tidak lain daripada sistem tidak ketara petikan yang jelas dan saling berkaitan di mana qi dihantar. Ia sudah tentu tidak dapat dilihat dengan cara membedah mayat, kerana dalam cara anatomi akan mengambil sebagai objek kajian hanya sebuah badan tidak bermaya yang taat. Teori sistem meridian manusia telah ditunjukkan sebagai betul dalam menjalankan amalan perubatan beribu-ribu tahun. Sistem latihan mendalam bernafas, akupunktur dan moxibustion dan urut perubatan tradisional Cina semuanya dibangunkan mengikut teori sistem meridian manusia.

Tradisional ulama perubatan Cina menemui beribu-ribu tahun yang lalu bahawa wujud hubungan rapat antara manusia dan masa dan di antara manusia dan musim.

Adakah anda tahu mengapa begitu ramai orang yang sihat tergesa-gesa ke tandas pada awal pagi untuk membuat najis? Perubatan tradisional Cina mendapati bahawa terdapat saluran l2 dalam sistem meridian ini dan bahawa setiap satu daripada saluran-saluran ini, iaitu meridian, mempunyai masa utamanya hari bagi laluan. Sebagai pukul 5-7 pada waktu pagi adalah masa di mana aliran tenaga penting dalam badan memasuki meridian besar-usus, sejumlah besar orang merasa keinginan untuk membuang air besar. Secara kebetulan, mengapa sesetengah orang bercakap tentang keperluan untuk "menyesuaikan perbezaan masa"? Ini kerana peredaran tenaga melalui setiap saluran adalah berkaitan dengan masa hari. Apabila seseorang itu tiba di tempat baru, dia / dia naluri merasakan keperluan untuk membuat beberapa pelarasan tabiat harian / beliau untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam badan kali utama untuk laluan melalui setiap saluran, atau meridian .

Bagaimana ia bahawa pengamal perubatan tradisional Cina boleh menilai keadaan kesihatan dalaman pesakit dengan membuat kesimpulan dari ciri-ciri luaran / beliau?

Mari kita mengambil sebagai contoh kes mudah menilai keadaan dalaman tembikai apabila anda ingin membeli satu di antara yang ramai di antara tembikai di sebuah gerai di pasaran. Di China Wakil peniaga yang biasanya menawarkan pelanggan perkhidmatan tanpa sebab dan jadi anda akan mempunyai pilihan yang baik dibuat untuk anda. Seseorang yang telah terlibat dalam penanaman atau menjual tembikai sepanjang hidupnya tahu bagaimana untuk membuat pilihan yang terbaik hanya dengan bergantung kepada pengalamannya. Begitu juga, seorang pengamal perubatan boleh menilai keadaan dalaman pesakit visual dengan bergantung kepada pengalaman peribadi / beliau, di samping menggunakan pengetahuan / beliau perubatan tradisional Cina, yang sangat diperlukan dalam kes ini tanpa sebab selain daripada perubatan tradisional Cina adalah sains semula jadi yang mempunyai sejarah yang panjang pembangunan melalui pemerhatian tidak berhenti-henti dan amalan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar