Rabu, 04 November 2015

Peranan Pengamal Kesihatan Holistik Sebagai alternatif kepada Penyedia konvensional Penjagaan Kesihatan

Peranan Pengamal Kesihatan Holistik Sebagai alternatif kepada Penyedia konvensional Penjagaan Kesihatan

Peranan yang Penyembuh Pengamal Holistik, sebagai alternatif kepada Penyedia konvensional Penjagaan Kesihatan (CHCP), adalah salah satu pendidikan, tanggungjawab dan penyayang yang besar. Mengandungi amalan dan pendidikan dari dunia penjagaan kesihatan konvensional, pengamal holistik pergi jauh di luar rawatan perubatan tradisional. Pengamal Kesihatan Holistik (HHP) menangani semua komponen pesakit: minda dan badan dengan semangat, secara menyeluruh. Penjagaan kesihatan konvensional menumpukan kepada aspek klinikal membaiki badan; secara khusus, bagaimana untuk membaiki "jentera" badan, tanpa mengambil kira intipati pesakit, biasanya dirujuk sebagai jiwa.

Walaupun perubatan konvensional adalah sangat berjaya, ia mempunyai lubang-lubang dalam ajarannya. The HHP tidak hanya menangani "kacang dan bolt" dalam badan manusia; yang HHP mengiktiraf unsur kasih sayang dan penjagaan untuk orang itu, jiwa.

Untuk lebih menggambarkan hal ini: yang CHCP akan merawat mangsa kemalangan dengan menentukan dan menetapkan tulang yang patah, jahit luka, dan topically merawat dan berpakaian yang terbakar. Kesemua amalan-amalan ini adalah penting dan perlu untuk penyembuhan daging dan tulang bahagian pesakit.

A HHP juga akan melaksanakan tugas-tugas tersebut, di samping merawat keperibadian mangsa. Mangsa yang mengalami keadaan krisis mungkin menghadapi kesakitan yang melampau, kesedihan emosi dan rasa takut, walaupun prospek kematian. Tidak kira apa keadaan, terutamanya jika keadaan serius, pesakit perlu merasai kekuatan dalaman untuk pemulihan. A HHP memahami bahawa tanpa melibatkan diri pesakit, tanpa membenarkan beliau untuk membuat keputusan yang sedar untuk sembuh, dia tidak boleh mendapatkan.

Selain itu, HHP menggabungkan teknik-teknik bukan tradisional ke dalam pelan penjagaan kesihatan mereka. Ramai di antara amalan-amalan ini, yang mungkin tidak dikenali oleh CHCP mungkin termasuk integrasi amalan holistik seperti seperti: meditasi, visualisasi, melaungkan, urut, terapi tenaga, homeopati, akupunktur / terapi kiropraktik, naturopati, hanya untuk menamakan beberapa. Walaupun sains konvensional dan perubatan tidak dapat menerangkan bagaimana bahagian itu mengapa terapi ini berjaya, kajian klinikal baru-baru ini memang amat setuju (untuk apa-apa sebab mereka tidak dapat menjelaskan) kaedah ini melakukan kerja. A HHP bukan sahaja perlu dididik, jika hanya dalam asas-asas, biologi manusia, tetapi amalan-amalan perubatan alternatif juga.

Dalam artikel baru-baru ini diterbitkan pada bulan Julai 20131 kajian yang telah disiapkan, membincangkan Kesan akupunktur untuk sakit kanser dan kualiti hidup. Pesakit-pesakit yang mengalami kesakitan kanser, menerima rawatan akupunktur. Ini menggambarkan bagaimana rumit peranan HHP boleh menjadi, bukan sahaja perlu dididik dalam perubatan tradisional (re: dalam kes ini, merawat seorang pesakit dengan kanser), tetapi juga perlu memahami perubatan dan rawatan alternatif (akupuntur).

The Montana State University menerbitkan article2 yang mengesahkan kepentingan mengintegrasikan kedua-dua perubatan alternatif dengan amalan konvensional. Para penyelidik menekankan kepentingan literasi kesihatan, kedua-dua di pihak tradisional dan alternatif.

Rujukan untuk bacaan lanjut: Holistic Amerika Persatuan Perubatan: http://www.holisticmedicine.org

Artikel mengenai sikap doktor mengenai perubatan alternatif: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23912438:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar